Geschiedenis van Zen
De oorsprong van authentieke Zen ligt in de leer van Shakyamuni Boeddha, die in de 6e eeuw voor Christus in India leefde. Hij leerde dat zitten in de lotushouding tegelijkertijd oefening en realisatie is.
Door de eeuwen heen is deze praktijk doorgegeven van meester op leerling. Het zenboeddhisme werd naar China gebracht door de Indiase monnik Bodhidharma (6e eeuw na Christus). Zen werd vanuit China in Japan geïntroduceerd door de monnik Eisai en een paar jaar later door de stichter van de Soto-school, meester Dogen (13e eeuw na Christus).
Het Japanse woord "Zen" is afgeleid van het Chinese woord "Ch'an", dat zelf is afgeleid van het Sanskrietwoord "Dhyana", dat meditatie of concentratie betekent. Deze afbeelding toont een deel van een document genaamd a Ketsumyaku, a certificate of affiliation to the lineage of the great masters and Buddhas of the past up to the present day of our teacher Master Kosen, who received transmission from Deshimaru who in turn received his transmission from Kodo Sawaki in Japan.
In Amsterdam zetten we deze ononderbroken dagelijkse beoefening voort in Zen Dojo Amsterdam – ‘Gyo Kai’. Elk jaar (meestal in augustus) is er een sesshin met Meester Kosen in de Yuyo Nyusanji-tempel, in de buurt van Montpellier in Frankrijk.
There are also sesshins and zazendays in Amsterdam led by disciples.
De monnik Kosen, (geboren 1950)
De monnik Kosen komt uit de lijn van de grote iconoclastische meesters, vrij van elk juk, bevrijd van elk dogma en altijd verontrustend. Kosen, Stephane Thibaut begon zijn veelbewogen leven in 1950 in Parijs. Na vele ervaringen in de agitatie van de wereld, stuit hij op de beoefening van de overgedragen zen, met de man die het introduceerde in de westerse wereld, de "Boddhidharma van de moderne tijd": Meester Taisen Deshimaru
Meester Deshimaru, (1914 – 1982).
Op aanwijzing van zijn leermeester Kodo Sawaki arriveerde hij in 1967 in Parijs, op uitnodiging van een groep Franse macrobiotiek. Daar wijdde hij zich volledig aan de leer van zazen en de zen-traditie. Sindsdien, tot aan zijn dood aan kanker in 1984, onderwees hij zen aan talrijke discipelen, waarvan de oudste Kosen Thibaut is. Hij stichtte een zentempel, de Gendronnière en vele andere dojo's in heel Frankrijk en Europa. Gezegend met buitengewone energie, werd Taisen Deshimaru Roshi bezield door een onwankelbaar geloof in de beoefening van zazen, in de zuivere leringen van de boeddha's en aartsvaders, en in het belang van deze beoefening en leer voor de huidige tijd.
Meester Kodo Sawaki, (1880- 1965).
Meester Kodo Sawaki gaf geen les in kloosters maar midden in de samenleving en maakte zen voor iedereen toegankelijk.
Ze noemden hem 'dakloze Kodo' omdat hij weigerde in een tempel te blijven en altijd alleen reisde. Hij bracht een frisse wind met zich mee naar de stervende zen en herintroduceerde de universele beoefening van zazen. Na de oorlog werd hij een beroemdheid in Japan en organiseerde hij sesshins en zomerkampen in verschillende tempels. Hij onderwees zowel leken als monniken, gaf conferenties op universiteiten en in gevangenissen en nam deel aan de oprichting van talrijke dojo's. Gedurende al die tijd volgde meester Deshimaru hem overal en Kodo Sawaki leerde hem de essentie van het boeddhisme. In 1963, op 86-jarige leeftijd, werd hij ernstig ziek en trok hij zich terug in Antai-ji (de tempel die hij had omgevormd tot een plaats van pure beoefening). Vanuit zijn bed keek hij lange tijd naar de berg Takagamine.